Port lotniczy Warszawa-Modlin


Port Lotniczy Warszawa/Modlin, znany także pod kodem IATA: WMI oraz ICAO: EPMO, stanowi ważny międzynarodowy węzeł komunikacyjny położony w Nowym Dworze Mazowieckim. Posiada on kluczowe znaczenie jako pomocniczy port dla Lotniska im F. Chopina, które jest centralnym portem lotniczym w aglomeracji warszawskiej. Usytuowanie lotniska, około 35 km na północny zachód od granic śródmieścia Warszawy, czyni je dogodnym miejscem dla podróżnych.

Port lotniczy obsługuje różnorodne połączenia, w tym loty rejsowe krótkiego i średniego zasięgu tanich linii lotniczych, a także loty krajowe oraz międzynarodowe rejsy czarterowe. Taki szeroki wachlarz ofert pozwala na wygodne podróżowanie do wielu popularnych miejsc w Europie.

Na początku swojej działalności maksymalna przepustowość lotniska była szacowana na około 2–2,3 miliona pasażerów rocznie. Z biegiem lat, a zwłaszcza w 2016 roku, przepustowość tego portu zwiększyła się do 3–3,5 miliona osób rocznie, co świadczy o jego dynamicznym rozwoju i rosnącej popularności wśród podróżnych.

Profil działalności

Port lotniczy Modlin został zaprojektowany z myślą o obsłudze części ruchu lotniczego, który dotychczas kierowany był na Lotnisko Chopina w Warszawie. Główne linie, jakie operują w tym porcie, to tanie przewoźnicy, a konkretnie Ryanair, a także loty czarterowe oraz transport towarowy.

Warto zaznaczyć, że port lotniczy w Modlinie nie ma pełnić funkcji wyczekiwanego drugiego lotniska dla stolicy, którego realizacja wciąż pozostaje w fazie rozważania. Zgodnie z obietnicami przedstawicieli inwestora oraz władz mazowieckich, lotnisko miało zostać oddane do użytku przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Problematykę inwestycji utrudniał protest ekologów, którzy sprzeciwiali się budowie lotniska ze względu na jego niekorzystne umiejscowienie w pobliżu rzeki Wisły, a także na trasach lądowania występujące liczne trasy przelotowe ptactwa oraz mgły.

Udziałowcami przedsięwzięcia są:

Operatorzy portu lotniczego

Na dzień listopada 2024 roku, port lotniczy na Modlinie obsługiwany jest wyłącznie przez jednego przewoźnika – Ryanair. Warto dodać, że w okresie od lipca do grudnia 2012 roku, operacje w tym porcie prowadził także Wizz Air, a od października 2022 do marca 2023 roku, Air Moldova.

Historia

Port lotniczy, którego historia sięga lat 40. XX wieku, powstał na miejscu wojskowego obiektu, który funkcjonował przez ponad sześć dekad, w tym czasie mieściła się tam 45 Lotnicza Eskadra Doświadczalna, aktywna od 1976 do 1999 roku.

2005–2008

W 2005 roku, kluczowy krok w rozwoju lotniska Modlin nastąpił, gdy Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” oraz Agencja Mienia Wojskowego podpisały umowę, na mocy której lotnisko mogło uzyskać status portu publicznego. Początkowe plany uruchomienia zostały jednak kilkakrotnie opóźnione z powodu licznych konfliktów pomiędzy udziałowcami.

W kwietniu 2006 roku ministerstwo infrastruktury wycofało się z spółki inwestycyjnej, przekazując odpowiedzialność samorządowi województwa mazowieckiego. Władzom regionu udało się przeznaczyć 16 milionów zł na pierwsze etapy modernizacji. Przeprowadzenie wszystkich wymaganych prac, mających na celu uzyskanie statusu portu lotniczego, wymagało minimalnych inwestycji rzędu 540 milionów złotych. Jerzy Polaczek, minister transportu, ogłosił, że lotnisko ma być gotowe do września 2007, co niestety nie miało miejsca.

26 października 2006 roku Prezes ULC wydał obietnicę dotycząca utworzenia cywilnego lotniska użyteczności publicznej. Ta promesa, ważna przez dwa lata, zapewniała, że po spełnieniu wszystkich warunków określonych w prawie lotniczym, wnioskodawcy uzyskają odpowiednie zezwolenie.

Współudziałowcy portu lotniczego 8 listopada 2006 roku podpisali porozumienie, tworząc spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Udziały zostały przydzielone Agencji Mienia Wojskowego (292 ha gruntów pod lotnisko), Przedsiębiorstwu Państwowemu „Porty Lotnicze” oraz samorządowi województwa mazowieckiego, który wspierał inwestycję w wysokości 16 milionów zł w 2006, 30 milionów w 2007 i 50 milionów w 2008 roku. Gmina Nowy Dwór posiadała 5% udziałów w przedsięwzięciu. Suma potrzebnych inwestycji szacowano na poziomie 200–300 milionów złotych.

Wicemarszałek Waldemar Roszkiewicz zapewnił, że działalność portu rozpocznie się w pierwszym kwartale 2008 roku, a może nawet wcześniej — pod koniec 2007.

12 stycznia 2007 roku został opublikowany biznesplan portu, przygotowany przez Ernst & Young, w którym wskazano, że działalność rozpocznie się w październiku 2008, zakładając przewiezienie miliona pasażerów w 2009 roku. Piotr Okienczyc, prezydent spółki, zaplanował rozpoczęcie budowy terminala oraz remontu drogi startowej w drugiej połowie 2007 roku.

2 maja 2007 roku Gazeta Wyborcza informowała o raporcie środowiskowym, który zwracał uwagę na ryzyko kolizji ptaków z samolotami, a także przewidywał, że port lotniczy może zostać otwarty najwcześniej zimą 2009 roku. W grudniu 2007 wojewoda mazowiecki otrzymał zaktualizowany raport środowiskowy. Nowy termin uruchomienia lotniska wyznaczono na przełom 2009/2010.

2009–2012

10 września 2009 wojewoda mazowiecki wydał zgodę na budowę cywilnego portu lotniczego przez spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. 8 lutego 2010 roku obiekt zyskał wpis do rejestru lotnisk cywilnych, co oznaczało, że mogły już na nim lądować samoloty, mimo że infrastruktura nadal nie była dostateczna.

18 lipca 2010 roku miało miejsce podpisanie aktu przekazania 276 hektarów ziemi należącej do Skarbu Państwa, na użytek developing portu. Budowa rozpoczęła się oficjalnie 8 października 2010 roku, a terminal zaprojektowany przez Stefana Kuryłowicza oraz jego pracownię APA Kuryłowicz & Associates został ukończony w lipcu 2012 roku. Koszt inwestycji wyniósł 451 400 000 zł.

1 lutego 2012, jako pierwsi, ogłosili, że rozpoczną loty z lotniska Modlin władze Wizz Air. Linia ta zapowiedziała przeprowadzkę swoich operacji z lotniska Chopina w Warszawie na 18 lipca 2012 roku. Ryanair z kolei 8 lutego 2012 roku ogłosił otwarcie połączeń do kilku europejskich miast, w tym Brukseli-Charleroi, Dublina czy Londynu-Stansted.

Otwarcie lotniska miało miejsce 7 lipca 2012 roku, a pierwszym regularnym samolotem, który wylądował, był Airbus A320 linii Wizz Air, który przyleciał z Budapesztu 15 lipca o godzinie 17:30. W swoim pierwszym miesiącu działalności lotnisko obsłużyło łącznie ponad 161 tysięcy pasażerów, w tym 118 tysięcy lotów Wizz Air i 41,8 tysiąca lotów Ryanair, a także zrealizowano 1106 operacji lotniczych.

Tymczasowe zamknięcie lotniska

22 grudnia 2012 roku Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Warszawie cofnął zgodę na użytkowanie betonowej części pasa, co było podyktowane zauważonymi pęknięciami oraz dziurami, które zagrażały bezpieczeństwu. Konsekwencją tego była przerwa w operacjach lotniczych. Ryanair przeniósł swoje operacje na lotnisko Chopina już 17 grudnia 2012 roku, a Wizz Air również podążył tym tropem. Prace naprawcze ruszyły 27 grudnia, a wykonawca modernizacji pasa — spółka Erbud SA, została zobowiązana do usunięcia wszelkich usterek w ramach gwarancji.

Specjaliści oceniali, że problemy z pasem startowym pojawiły się w obrębie progów 08 i 26 oraz były związane z użytym w budowie kruszywem z margla. Zarząd lotniska jednak zastrzegał, że nieprawidłowe materiały użyte do odladzania nawierzchni nie były przyczyną tych uszkodzeń.

2013–2019

5 stycznia 2013 roku, spółka Erbud, odpowiedzialna za budowę pasa startowego, ogłosiła zakończenie napraw. Wizz Air zapowiedział pozew przeciwko Portowi Lotniczemu Modlin na kwotę 11 milionów złotych za straty związane z użytkowaniem w grudniu 2012 roku. 8 stycznia Inspektorat Nadzoru Budowlanego zauważył poprawę stanu pasa, jednak odmówił ponownego otwarcia ze względu na brak odpowiednich zabezpieczeń.

24 stycznia tego samego roku podtrzymano zakaz użytkowania uszkodzonych fragmentów, a 6 lutego pieczątka zgłosiła potrzebę pełnej odbudowy pasa. 18 lutego znane były dalsze uszkodzenia, a zarząd rygorystycznie ostrzegał, że jeśli Erbud nie podejmie się odbudowy, prace zostaną zlecone innemu wykonawcy. Ryanair zapowiedział wznowienie działalności lotów na Modlin od 30 czerwca, co potwierdzono 11 marca, rozpoczynając jednocześnie demontaż uszkodzonego betonu aby właściwie przygotować pas do odbudowy.

24 czerwca 2013 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego ponownie zezwolił na duże operacje lotnicze, co pozwoliło Ryanair na przeniesienie operacji z lotniska Chopina na Modlin z dniem 30 września 2013 roku. W listopadzie lotnisko mogło pochwalić się obsłudze milionowego pasażera.

W 2014 roku otwarto stację meteorologiczną, a lotnisko zyskało drugą kategorię systemu ILS nawigacji. 23 października 2014 roku Ryanair ogłosił utworzenie swojej bazy na Modlinie. Z biegiem czasu port lotniczy notował wzrost liczby podróżnych, osiągając 5-milionowego pasażera 20 października 2015 roku, 8-milionowego 17 listopada 2016 roku, 9-milionowego 24 kwietnia 2017 roku, a 16 lipca 2019 roku już 16-milionowego pasażera.

2020–2024

W październiku 2022 roku mołdawskie tanie linie lotnicze Air Moldova uruchomiły bezpośrednie połączenie Modlina z Kiszyniowem. Po pięciu miesiącach, jednak, przewoźnik zdecydował się zakończyć tę trasę oraz opuścić lotnisko.

Kierunki lotów i linie lotnicze

Na chwilę obecną, według danych z listopada 2024 roku, port lotniczy w Warszawie-Modlinie obsługiwany jest przez jedną renomowaną linię lotniczą, która zapewnia bezpośrednie połączenia do aż 31 atrakcyjnych miejsc w 15 różnych krajach europejskich.

Linia lotniczaKierunek
Ryanair
  1. Alicante
  2. Barcelona-El Prat
  3. Bari
  4. Bolonia
  5. Bruksela-Charleroi
  6. Dublin
  7. Eindhoven
  8. Helsinki
  9. Kopenhaga (od 30 marca 2025)
  10. Leeds/Bradford
  11. Lizbona
  12. Liverpool (do 27 marca 2025)
  13. Londyn-Stansted
  14. Madryt
  15. Malaga
  16. Malta
  17. Mediolan-Bergamo
  18. Paryż-Beauvais
  19. Rzym-Ciampino
  20. Teneryfa-Południe
  21. Tirana
  22. Wiedeń (do 28 marca 2025)

Sezonowo:

  1. Budapeszt
  2. Burgas (od 30 marca 2025)
  3. Chania
  4. Edynburg (od 30 marca 2025)
  5. Korfu
  6. Neapol
  7. Pafos (od 5 kwietnia 2025)
  8. Porto
  9. Rodos (od 31 marca 2025)
  10. Saloniki (od 31 marca 2025)
  11. Sztokholm-Arlanda
  12. Walencja
  13. Wenecja-Treviso
  14. Zadar (od 1 kwietnia 2025)
  15. Zakintos

Dodatkowo, w obrębie oferty tego portu dostępna jest mapa ilustrująca wszystkie kierunki lotów. Dzięki temu pasażerowie mogą z łatwością sprawdzić dostępność lotów do swoich ulubionych lokalizacji w Europie.

Statystyki ruchu

Statystyki dotyczące ruchu na lotnisku Warszawa-Modlin są niezwykle interesujące i odzwierciedlają zmiany w liczbie pasażerów oraz operacjach lotniczych w różnych latach. Mimo braku aktualnych wykresów, dane te dostarczają cennych informacji na temat rozwoju lotniska w czasie.

Zestawienia roczne

RokLiczba pasażerówProcent zmianyTransport towarów (tony)Ilość operacji lotniczych
2012857 481nie dotyczybrak informacji
2013344 566-59,8%nie dotyczybrak informacji
20141 703 743394,4%nie dotyczybrak informacji
20152 589 28651,9%nie dotyczy16 280
20162 859 19110,4%nie dotyczy17 543
20172 931 5032,5%nie dotyczy17 279
20183 081 9665,1%nie dotyczy18 373
20193 106 0410,8%nie dotyczy21 050
2020872 059-71,9%nie dotyczy9 784
20211 457 04067,1%nie dotyczy14 501
20223 126 428114,6%nie dotyczy22 383
20233 400 9678,8%nie dotyczy22 154

Połączenia komunikacyjne

Połączenie kolejowe

Jak wynika z najnowszych informacji, stacja kolejowa Modlin obecnie nie dysponuje bezpośrednim połączeniem kolejowym do lotniska. Pociągi Kolei Mazowieckich kursują regularnie z Warszawy Centralnej oraz Warszawy Gdańskiej, a ostatecznym celem jest stacja Modlin.

Po przyjeździe na stację, co 20 minut dostępny jest shuttle-bus, który dowozi pasażerów bezpośrednio na lotnisko. To wygodne rozwiązanie dla podróżujących, którzy chcą uniknąć kłopotów z transportem.

Połączenie autobusowe oraz taxi

Jeżeli chodzi o transport autobusowy, dwie linie: Contbus oraz FlixBus, oferują bezpośrednie połączenia z lotniska do stolicy. To opcja, która zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród osób planujących podróż do Warszawy.

Oprócz autobusów, tradycyjne taksówki oraz firmy oferujące usługi przewozowe takie jak Bolt czy Uber mają swoje postoje tuż przed terminalem. Czas przejazdu do centrum Warszawy wynosi średnio około 40 minut, co czyni tę metodę transportu dość praktyczną.

Połączenia drogowe

Lotnisko jest doskonale skomunikowane z drogą krajową nr 62, która łączy je z drogą krajową nr 61 oraz drogą ekspresową S7. Warto zaznaczyć, że w przeszłości planowano również połączenie lotniska Modlin z Trasą Olszynki Grochowskiej, co mogłoby znacznie ułatwić transport.

Planowane inwestycje

Od 2007 roku przewidziano stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego między stolicą a portem lotniczym. W grudniu 2009 roku podjęto kluczową decyzję o budowie brakującego elementu infrastruktury, wybierając droższą opcję – stację podziemną, która miała ułatwić przyszłą rozbudowę lotniska. Z perspektywy czasu, można stwierdzić, że projekt ten nie został pomyślnie zrealizowany.

W 2012 roku lotnisko otrzymało pozytywną opinię od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, co umożliwiło podjęcie dalszych działań w kierunku realizacji wspomnianej inwestycji. Na kwiecień 2013 roku marszałek Struzik ogłosił plany dotyczące przekazania realizacji budowy połączenia kolejowego do Modlina firmie PKP PLK. Upływ czasu przyniósł jednak pewne zawirowania, a jak wynika z danych z 2018, pierwotnie planowane ukończenie tego dojazdu przewidywano na 2022 rok, co jednak nie zostało dotrzymane.

W 28 kwietnia 2023 roku spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla linii kolejowej do lotniska oraz budowę stacji przy terminalu. To może być kluczowym krokiem w kierunku realizacji długo oczekiwanego połączenia.

Na 2025 rok przewidziano rozpoczęcie prac nad rozbudową lotniska. W planach znajduje się wydłużenie terminala pasażerskiego, utworzenie nowych bramek Non-Schengen oraz rozbudowa płyty postojowej, co pozwoli na obsługę większych samolotów, takich jak Boeing 787-8 Dreamliner.

Przypisy

  1. Pasazer.com: Air Moldova skasowała trasę do Modlina [online], Pasazer.com, 17.03.2023 r. [dostęp 22.11.2024 r.]
  2. Witold Urbanowicz: Kolej szuka projektanta torów do lotniska w Modlinie. rynek-lotniczy.pl, 28.04.2023 r. [dostęp 29.04.2023 r.]
  3. Lotnisko w Modlinie na fali wzrostów [online], PolskieRadio.pl [dostęp 12.04.2016 r.]
  4. Pasazer.com: Modlin: zakończono remont progów pasa [online], Pasazer.com, 06.01.2013 r. [dostęp 22.11.2024 r.]
  5. Krzysztof Śmietana: WizzAir przenosi się z Okęcia. Będzie taniej, ale daleko. wyborcza.biz, 02.02.2012 r. [dostęp 19.02.2013 r.]
  6. Akt notarialny dla lotniska Modlin [online], Portal Samorządowy, 19.07.2010 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
  7. Rusza budowa lotniska w Modlinie [online], tvp.info, 08.10.2010 r. [dostęp 09.10.2010 r.]
  8. Pasazer.com: Baza Ryanaira w Modlinie otwarta [online], Pasazer.com [dostęp 12.04.2016 r.]
  9. Jakub Bujnik: Modlin: 9 milionów obsłużonych pasażerów. pasazer.com, 24.04.2017 r. [dostęp 26.04.2017 r.]
  10. PiotrP. Halicki PiotrP., Lotnisko Modlin: już pięć milionów pasażerów [online], Onet.pl, 16.10.2015 r. [dostęp 12.04.2016 r.]
  11. Marek Rymkiewicz: 16 mln pasażerów w 7-lecie istnienia Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. modlinairport.pl, 16.07.2019 r. [dostęp 19.07.2019 r.]
  12. Modlin: 161 tysięcy pasażerów w pierwszym miesiącu działania, „Lotnictwo”, nr 9 (2012), s. 10, ISSN 1732-5323
  13. ArturA. Trzcionkowski ArturA., Lotnisko Modlin – podstawowe informacje [online], HotLot, 24.09.2020 r. [dostęp 24.09.2020 r.]
  14. Legislacja.rcl.gov.pl/dokument/45137.
  15. Ilość obsłużonego cargo on board (w kg) w polskich portach lotniczych w ruchu krajowym i międzynarodowym w drugim kwartale lat 2019–2020. ulc.gov.pl. [dostęp 13.12.2021 r.]
  16. Paweł Cybulak: Wizz Air przenosi się do Modlina. 01.02.2012 r. [dostęp 01.02.2012 r.]
  17. Wild: otwarcie CPK oznacza zmiany dla Lotniska Chopina – rdc.pl.
  18. Szok! Wizz Air przenosi się na Okęcie [online], www.fly4free.pl [dostęp 12.04.2016 r.]
  19. Gazeta Wyborcza, „Walka o zyski hamuje lotnisko w Modlinie”, 09.10.2006 r.
  20. Rzeczpospolita, „Tanie latanie z Modlina”, 27.10.2006 r.
  21. Rzeczpospolita, Karolina Baca: „Pierwsze loty do Modlina za półtora roku”, 09.11.2006 r.
  22. Modlin: Mazowsze nie wybuduje linii kolejowej na lotnisko – Legio24.pl [online], www.legio24.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  23. Koleją na lotnisko w Modlinie najszybciej z końcem 2022 roku – Rynek Infrastruktury [online], www.rynekinfrastruktury.pl [dostęp 19.10.2018 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Modlin (stacja kolejowa) | Nowy Dwór Mazowiecki (stacja kolejowa)

Oceń: Port lotniczy Warszawa-Modlin

Średnia ocena:4.46 Liczba ocen:14